
Jak księgować leasing?
Opublikowano: 02 listopada 2021
Leasing jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań, z których korzystają zarówno mali, jak i więksi przedsiębiorcy. Takie rozwiązanie pozwala na szybki dostęp do niezbędnego dla działalności firmy sprzętu bez konieczności ponoszenia, często bardzo wysokich, natychmiastowych kosztów. Na czym zatem polega leasing i jak go ująć w miesięcznym rozliczeniu?
Umowa leasingowa – dzierżawa różnorodnego sprzętu
Najczęściej dzierżawionym w ramach umowy leasingowej asortymentem są środki transportu. Spotyka się też wdrażanie tego rodzaju rozwiązań w biurach i lokalach gastronomicznych. W ramach dzierżawy można korzystać z drukarek, kserokopiarek, a także ekspresów do kawy i wielu innych. Wszystko zależy od obecnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. W każdym przypadku ogólne zasady leasingu są takie same. Jednak jeśli wejść w temat głębiej, okazuje się, że nie tylko mamy w obrębie tego zagadnienia różne opcje, ale też sposób ich rozliczania w księgach rachunkowych może znacznie się różnić.
Leasing operacyjny a finansowy
O leasingu operacyjnym, zwanym tez usługowym, mówimy wtedy, gdy umowę zawarto na czas określony, a raty opłacane przez użytkownika uznawane są za koszt uzyskania przychodu i sam przedmiot nie podlega u niego amortyzacji. Po wygaśnięciu okresu spłaty leasingobiorca ma prawo do nabycia użytkowanego wcześniej sprzętu na specjalnych zasadach.
Leasing finansowy z kolei, zwany inaczej kapitałowym, zbliżony jest już raczej do powszechnie używanego kredytu. Tu leasingobiorca użytkuje przedmiot w zamian za wnoszone comiesięczne opłaty. Przedmiot pozostaje własnością udostępniającego, jednak amortyzacja leży już po stronie użytkującej.
Jak księgować leasing?
Rozliczenia za kolejne okresy dzierżawy danego przedmiotu przekazywane są do leasingobiorcy w formie faktury VAT, która stanowi podstawę do księgowania tego wydatku w księgach rachunkowych firmy. Jednak zależnie od tego, czy mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym, czy finansowym, sposoby rozliczania kolejnych rat w systemie księgowym będą się od siebie różniły.
Na przedstawianych fakturach widnieje zarówno kwota kapitałowa, jak i odsetki. Jeśli przedsiębiorca zawarł umowę w ramach leasingu operacyjnego, całą sumę należy zaksięgować jako pozostałe wydatki. Wysokość odsetek nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia. Jeśli jednak umowa podlega regulacjom leasingu finansowego, to właśnie odsetki powinno umieszczać się w kolumnie dla pozostałych wydatków. Wynika to z faktu, iż w przypadku tego rodzaju dzierżawy przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za naliczanie odpisów amortyzacyjnych, a te naliczane są już w ramach kosztów firmowych. Przepisanie ich razem z odsetkami do innej kolumny powodowałoby zdublowanie kosztów.
Usługi księgowe Wrocław
Niezależnie od wielkości firmy prowadzenie dokumentacji finansowej jest niezmiernie ważnym, który może przysparzać niemałych problemów. W związku z zapotrzebowaniem na fachowe usługi, jakie oferują między innymi usługi księgowe Wrocław, przedsiębiorcy mogą ze spokojem podejmować kolejne decyzje inwestycyjne. Oddając swoje księgi rachunkowe w ręce specjalistów, takie kwestie, jak księgowanie rat leasingowych nie muszą już więcej zaprzątać im głowy.